Špatně se vám spí? Tohle je pár triků, které vám zlepší kvalitu spánku!

Přibližně třetinu našeho života prospíme. Kvalita spánku pak přímo souvisí s naším zdravím a kolik energie máme k dispozici. Rozhodně byste tak spánek neměli podceňovat!

Pokud vás bolí ramena

Jestliže vás ráno bolí rameno, snažte se vyhnout spaní na straně. Nedoporučuje se rovněž spánek na břiše, neboť při něm nemáte ramena ve správné poloze.

Nejlepší polohou je spaní na zádech. Pod hlavu si dejte malý polštář (nejlépe ortopedický), druhý polštářek si položte na břicho a obejměte ho, čímž ramena dostanete do správné a stabilní polohy.

Pokud nemáte rádi spaní na zádech, můžete se natočit na stranu, na které vás rameno nebolí. Lehce přitáhněte nohy k tělu a mezi kolena si vložte polštářek. Snažte se nemít ruce pod hlavou, abyste tolik ramena nenamáhali.

Pokud vás bolí záda

Nejčastěji vás záda bolí kvůli špatnému prohnutí páteře. Mimo špatné polohy ve spánku za to někdy může také příliš měkká matrace.

Nejlepší poloha je spaní na zádech. Pod kolena si navíc vložte polštářek, který vám pomůže obnovit přirozené prohnutí páteře a uleví vašim šlachám. Pod dolní část zad si ještě můžete vložit srolovaný ručník jako podpěru.

Pokud raději spíše na břiše, dejte si polštářek pod pánev a podbřišek. V případě spaní na straně si lehce přitáhněte nohy k tělu, mezi kolena si vložte polštářek a snažte se mít záda přirozeně prohnutá.

Pokud vás bolí za krkem

Bolest za krkem značí nedostatečnou stabilitu krku při spánku.

Nejlepší poloha je spaní na zádech, s polštáři pod hlavou a oběma pažemi. Velmi záleží na výběru správných polštářů, přičemž nejlepší je určitě ten ortopedický.

Při spaní na straně se ujistěte, že nemáte moc vysoký polštář. Jeho výška by měla odpovídat šířce ramena. Pokud spíte na břiše, snažte se spát na co nejtenčím polštáři.

Pokud nemůžete usnout

Je velmi obtížně identifikovat konkrétní příčinu, kvůli které se v posteli hodiny převalujete a nemůžete usnout.

Nejlépe uděláte, pokud se vyhnete všem kofeinovým nápojům (káva, cola, čaj, energetické nápoje), alespoň 6 hodin před večerkou. Místo toho zkuste třeba nějaké bylinky na spaní.

Pokud si večer rádi čtete, snažte se vyhnout displejům a monitorům, které mohou svým zářením narušit váš spánkový cyklus, a místo toho si vezměte k ruce knížku.

Určitě se také snažte přes den tělo unavit. Nejlépe vám poslouží dostatečný pohyb v průběhu rána a odpoledne.

Pokud se v noci probouzíte

V případě, že se vám daří usnout, ale stejně se několikrát za noc probudíte, existuje několik pouček.

Opět se snažte omezit záření displejů a monitorů na minimum. Stejně omezte i konzumaci alkoholu, po kterém sice možná rychle usnete, ale jinak narušuje celkový spánkový cyklus.

Možným problémem bude i vaše prostředí. Zatáhněte si žaluzie, abyste spali v co největší tmě, a snažte se nastavit teplotu v místnosti na 20° až 20° C.

Jestliže se v noci probouzíte ve stejnou dobu, zkuste si pak přečíst náš předchozí článek.

Pokud nemůžete ráno vstát

Ne všichni jsou ranní ptáčata. Nicméně všichni se jimi mohou stát, pokud budou chtít.

Zkuste si jít večer dříve lehnout a každý den (i o víkendu) si nastavte budík na stejný čas. Vstávání je jen o zvyku, a takhle bude jeho tvoření nejsnazší.

Pokud ještě v polospánku budík vypínáte, dejte si ho v noci na místo, kam jen tak nedosáhnete, abyste ráno museli vylézt z postele, až ho budete chtít vypnout.

Pokud máte ráno problém, abyste udrželi oči otevřené, hned po probuzení vypijte sklenici vody a běžte si vyčistit zuby.

Pokud chrápete

Pokud si vaše okolí stěžuje na vaše chrápání, snažte se vyhnout spaní na zádech.

Nejlepší poloha je na straně, ve které nic nebrání přirozenému dýchání. Vyberte si také polštář, který není tak měkký, nebo přidejte jeden navíc, abyste neměli zakloněnou hlavu.

Pokud vás chytají křeče do nohou

Není nic nepříjemnějšího, než když vás ze spánku probudí křeč v noze. Každý si to občas zažije, bez ohledu na věk. Nejčastěji se jedná o nedostatek živin, ale pokud křeče přetrvávají, měli byste si zajít za doktorem.

Jako prevence pomáhá také dostatečně protahování, masáže a jóga. Pro zahnání akutní křeče se snažte nohu dostat do polohy, kterou vidíte na fotce.